Malarstwo portretowe mogło być też formą wyrażenia wdzięczności. Malowano portrety fundatorów, dziękowano im wplatając ich wizerunek w obrazy religijne.
W malarstwie i rzeźbie sakralnej pojawia się postać adoranta, który to jest na obrazie w towarzystwie Jezusa lub Marii. Jest to charakterystyczne zwłaszcza dla sztuki bizantyjskiej.
https://sic.com.pl/oferta/materialy-obiciowe/mikrofibra/ class="alignnone size-medium wp-image-236 alignright" src="https://portretyonline.pl/wp-content/uploads/sites/180/2015/11/portrety-fundatorow_1-194x300.jpg" alt="" width="194" height="300" />
Sam portret religijny popularność traci pod koniec średniowiecza. W renesansie większe nastawienie kładziono na człowieka, jego anatomię oraz psychikę, niż na wizerunków postaci z Biblii, które to nie mogły być realistyczne, przedstawiały wyobrażenie twórcy o danej postaci.
Artykuł napisany przez: